Kundecase
Løsning: Brancheløsning
Branche: Skov-have-park

Ingvard Madsen

ERP-brancheløsning, der sparer virksomheden over 80 arbejdstimer om måneden

Udgangspunktet

Ingvard Madsen er et firma med over 50 års erfaring i salg og reparation af alt inden for skov, park og havemaskiner. 

Kundebase

Virksomheden henvender sig både til private og til erhvervsdrivende.

Forretningsmodel

Ingvard Madsen opererer med såvel en fysisk som en online butik. Udover salget af nye produkter inkluderer sortimentet også et omfattende udvalg af brugte maskiner. Med eget værksted tilbyder man desuden maskineftersyn og servicereparationer. 

Forretningsområde

Ingvard Madsen er et firma med over 50 års erfaring i salg og reparation af alt inden for skov, park og havemaskiner. 

Virksomheden henvender sig både til private og til erhvervsdrivende.

Forretningsmodel

Ingvard Madsen opererer med såvel en fysisk som en online butik. Udover salget af nye produkter inkluderer sortimentet også et omfattende udvalg af brugte maskiner. Med eget værksted tilbyder man desuden maskineftersyn og servicereparationer. En væsentlig del af forretningsaktiviteterne udgøres af udlejning af forskellige maskiner.

 

Vi har haft lejlighed til at tale med Peter Madsen, indehaveren af Ingvard Madsen ApS.

Visionen for digitalisering og automatisering

Visionen var at implementere en brancheløsning, der kunne understøtte virksomhedens komplekse forretningsprocesser. Formålet med digitalisering og automatisering af arbejdsgange var at kunne spare en halv mand i administrationen.

“Jeg begyndte at undersøge markedet for brancheløsninger, der kunne løse udfordringerne, men fandt ikke noget, der rigtigt passede ind i firmaets forretningsgange.

Største udfordring: Manglende funktionalitet

De systemer, som Ingvard Madsen anvendte, var meget gammeldags og manglede en masse funktioner, der kunne understøtte dagligdagen. Det resulterede i spildtid og besvær med at håndtere administrative processer og muligheden for arbejde struktureret med de eksisterende IT-systemer. Nogle af de manglende funktioner omfattede serienummerstyring, lagerstyring og abonnementsstyring. Derudover manglede der integration mellem systemerne, og der var behov for bedre koordination mellem virksomhedens afdelinger. For at eliminere behovet for flere IT-værktøjer blev det afgørende at finde en løsning, hvor alle data og forretningsprocesser kunne samles på én platform.

Udviklingen af en ny brancheløsning,
der matchede visionen

Indehaveren, Peter Madsen, begyndte at undersøge markedet for brancheløsninger, der kunne løse udfordringerne, men fandt ikke noget, der rigtigt passede ind i firmaets forretningsgange.

I løbet af sin research faldt Peter dog over CRS’ cykelhandlerløsning, hvilket satte gang i dialogen om en skræddersyet løsning til skov-have-park-branchen. Denne opdagelse inspirerede Peter Madsen til at udforske muligheden for at udvikle en branche-specifik løsning i samarbejde med Cloud Retail Systems.

Løsningen blev efterfølgende præsenteret for brancheforeningen for Skov-Have-Park, hvor Peter Madsen samtidig var bestyrelsesmedlem.

Indehaveren, Peter Madsen, begyndte at undersøge markedet for brancheløsninger, der kunne løse udfordringerne, men fandt ikke noget, der rigtigt passede ind i firmaets forretningsgange.

I løbet af sin research faldt Peter dog over CRS’ cykelhandlerløsning, hvilket satte gang i dialogen om en skræddersyet løsning til skov-have-park-branchen. Denne opdagelse inspirerede Peter Madsen til at udforske muligheden for at udvikle en branche-specifik løsning i samarbejde med Cloud Retail Systems.

Løsningen blev efterfølgende præsenteret for brancheforeningen for Skov-Have-Park, hvor Peter Madsen samtidig var bestyrelsesmedlem.

Innovation i branchen

Innovation i branchen

CRS gik i gang med at udvikle en unik Sapera-løsning i samarbejde med Peter Madsen og Mads Bach fra København Maskinservice, som også er bestyrelsesmedlem i brancheforeningen. Resultatet blev en totalløsning med omfattende moduler som Finans, POS, Lagerstyring, Webshop, Ordrestyring.

Denne løsning er en af de første Sapera-løsninger, Cloud Retail Systems har udviklet, og den allerførste brancheløsning til skov-have-park.

CRS gik i gang med at udvikle en unik Sapera-løsning i samarbejde med Peter Madsen og Mads Bach fra København Maskinservice, som også er bestyrelsesmedlem i brancheforeningen. Resultatet blev en totalløsning med omfattende moduler som Finans, POS, Lagerstyring, Webshop, Ordrestyring.

Denne løsning er en af de første Sapera-løsninger, Cloud Retail Systems har udviklet, og den allerførste brancheløsning til skov-have-park.

De nye moduler og funktioner, der satte effektiviseringen op i gear

Sapera-løsningen har forandret Ingvard Madsens daglige rutiner og effektiviseret processer på tværs af afdelinger. Funktioner som POS-løsning, Ordrestyring, Serievarer (”Egovare-funktion”), Vareoprettelse og Statistikmodul er designet til at imødekomme virksomhedens unikke behov og arbejdsgange.

Sapera har i høj grad effektiviseret hverdagen – vi kan arbejde meget mere produktivt. Nu kan vi spare værdifulde ressourcer, da vi kan færdiggøre opgaverne hurtigere og nemmere. Sapera har sparet os over 80 arbejdstimer om måneden. – Peter Madsen

“Sapera har i høj grad effektiviseret hverdagen – vi kan arbejde meget mere produktivt. Nu kan vi spare værdifulde ressourcer, da vi kan færdiggøre opgaverne hurtigere og nemmere. Sapera har sparet os over 80 arbejdstimer om måneden. – Peter Madsen

01

Serievarer

En funktion, der giver bedre overblik 

Serievarer/serienummerstyring har været særligt afgørende, da det giver mulighed for at spore individuelle varer og effektivisere service- og reparationsprocesser. ”En af de mest nyttige funktioner, som vi er glade for, er ”Egovarestyring”-funktionen (serievarer-funktion) og ordrestyring,” fremhæver Peter Madsen.

“Serievare-funktionen gør det muligt for os at få fuldt overblik over serievarens historik, lagerbevægelser, finansposteringer, omkostninger mm. Det har skabt god struktur og et stort overblik, samtidig med at det har forbedret vores kundeservice. Denne funktion gør det nemlig også muligt at påminde kunden om, at det er tid til serviceeftersyn.”

02

Reservedelstegninger koblet på maskiner

“En anden væsentlig funktion for os er, at vi kan koble reservedelstegninger på vores maskiner, som så herefter følger maskinen fremadrettet. Det betyder for os en stor tidsmæssig besparelse, når vi efterfølgende skal servicere eller reparere en maskine. For vi har reservedelstegningen liggende på varen i systemet, så vi ikke skal bruge tid på at fremsøge tegninger. På den måde har vi fået effektiviseret vores forretningsgange, lidt på samme måde som man har gjort i årevis inden for autobranchen. De sparer meget tid på den konto,” forklarer Peter Madsen.  

03

Statistikmodul

Bedre indsigter og datadrevne beslutninger

Statistikmodul/salgshitliste gør det muligt for sælgere og ledelsen at få bedre indsigter og tage datadrevne beslutninger.

”Denne funktion hjælper os med nemt at få overblik over salg af varer. Man kan sortere efter forskellige kriterier i systemet og også sammenligne fra sidste år og forrige år for at finde tendenserne og få bedre indblik i kundebehov. På en nem måde kan vi se, hvad vi har solgt i år og de sidste år,” siger Peter Madsen.

04

Vareoprettelse

Effektivisering af administration i butik og webshop

Vareoprettelse har også hjulpet Ingvard Madsen med at effektivisere arbejdsgangene i både den fysiske butik og online. Nu skal virksomheden ikke oprette produkter manuelt i webshop, og webshoppen er altid automatisk opdateret, når der bliver oprettet nye varer i butikken.

05

POS, Finans, Ordrestyring, Lager

Udover de ovennævnte funktioner drager Ingvard Madsen også fordel af de andre moduler, udviklet specifikt til branchen og firmaets forretningsgange. Kassesystemet, regnskabsprogrammet, ordrestyringssystemet og lagermodulet er designet til at matche arbejdsgange, behov og præferencer.

“Et hurtigt og nemt lageroverblik åbner op for betydelige effektiviseringsmuligheder. Sapera tilbyder desuden en fremragende oversigt over salg og budget. Systemet og scannerne er yderst hurtige, hvilket sikrer en stabil og effektiv drift i butikken,” tilføjer han.

Et fleksibelt ERP-system med fremragende tilpasningsevne

“Vi har haft mulighed for at påvirke, hvordan vores brancheløsning ser ud. At have et fleksibelt ERP-system med god tilpasningsevne har virkelig gjort en forskel for vores forretning,” siger Peter Madsen. “Det er nemt at tilpasse og ændre systemet efter vores behov og hvordan det vises for forskellige brugere og afdelinger – det har været en stor fordel for os.”

Brugertilfredshed og support

Indehaver Peter Madsen udtrykker stor tilfredshed med Sapera-løsningen og CRS’ support. “Vi har brugt løsningen siden 2019, og vi er virkelig glade for den,” fortæller han. “Den daglige support fra CRS-teamet har været afgørende for en god oplevelse.”

Han tilføjer: “Selvfølgelig kan der være udfordringer i starten, når man lærer et nyt ERP-system at kende. Men det er en kendsgerning med alle systemer, uanset hvilket man skifter til. Derfor er det afgørende for os at have en leverandør, der er klar til at hjælpe, så snart der opstår tvivlsspørgsmål eller udfordringer. Vi har haft et virkelig godt samarbejde på hele rejsen, og vi er meget tilfredse,” siger Peter Madsen.

Den tilfredse kunde:

Vi sætter pris på at have en samarbejdspartner, der altid er klar til at yde support. Samarbejdet med Cloud Retail Systems har været fremragende, og de har givet os omfattende support både under og efter implementeringen af Sapera. Vi føler os aldrig ladt i stikken. 

“Vi sætter pris på at have en samarbejdspartner, der altid er klar til at yde support. Samarbejdet med Cloud Retail Systems har været fremragende, og de har givet os omfattende support både under og efter implementeringen af Sapera. Vi føler os aldrig ladt i stikken. 

En fremtid med innovation og udvikling

Han ser frem til en fortsat udvikling og tilpasning af Sapera-løsningen i takt med virksomhedens vækst. Samarbejdet med CRS har ikke kun leveret en effektiv IT-løsning, men har også skabt en værdifuld relation, hvor virksomheden føler sig støttet og hørt i sine ønsker og behov.

”Jeg mener, at vi har fået en brancheløsning, der giver os gode betingelser for at effektivisere vores forretningsgange, og vi har i det hele taget en rigtig god dialog med CRS, også om yderligere udvikling – for på den måde at være på forkant med markedsudviklingen,” slutter samtalen med Peter Madsen.

Vil du også optimere din virksomheds drift og skabe store besparelser ved at effektivisere arbejdsgangene? Kontakt os i dag for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan skræddersy en IT-løsning, der passer til dine branchekrav og forretningsprocesser. Med Cloud Retail Systems får du ikke kun en effektiv løsning, men også en pålidelig samarbejdspartner, der er dedikeret til din virksomheds succes.

Find ud af, om Sapera er den rigtige løsning for dig!

Lad os tage en uforpligtende snak om ERP-systemer og brancheløsninger.