Kundecase
Løsning: Kæde
Branche: Båd og motor

Nautisk

Udstyr

Fra fragmenteret administration til et sammenkoblet system i butikskæden

Udgangspunktet

Nautisk Udstyr repræsenterer en sammenslutning af otte specialbutikker inden for bådudstyr, der deler en fælles vision om at rådgive og levere bådudstyr af høj kvalitet.

Deres forretningsmodel involverer både salg i fysiske butikker og online, hvilket giver kunderne alsidighed og valgmuligheder. De fysiske butikker ligger i forskellige danske regioner og byer.

For at tilbyde en mere sammenhængende købsoplevelse har de etableret en fælles webshop, hvor kunder kan søge og finde oplysninger om produkter på tværs af butikkerne og se, hvilke butikker der har hvilke varer på lager. Det sikrer hurtig levering.

Nautisk Udstyr repræsenterer en sammenslutning af otte specialbutikker inden for bådudstyr, der deler en fælles vision om at rådgive og levere bådudstyr af høj kvalitet.

 

Forretningsmodel

Deres forretningsmodel involverer både salg i fysiske butikker og online, hvilket giver kunderne alsidighed og valgmuligheder. De fysiske butikker ligger i forskellige danske regioner og byer.

 

Fælles webshop

For at tilbyde en mere sammenhængende købsoplevelse har de etableret en fælles webshop, hvor kunder kan søge og finde oplysninger om produkter på tværs af butikkerne og se, hvilke butikker der har hvilke varer på lager. Det sikrer hurtig levering.

Største udfordring: Mangel på et fælles system i kæden

Bag kulisserne har der været en udfordrende situation, idet man manglede et fælles system til at administrere kædens arbejde, lager, bogholderi og kassefunktioner. Forskellige butikker brugte forskellige systemer, og dette fragmenterede setup begrænsede deres effektivitet.

“Det var afgørende, at vi kunne vedligeholde stamdata på varer samlet på tværs af alle vores butikker. 

“Vores behov var at etablere et fælles system, men det skulle også imødekomme de unikke karakteristika ved hver butik. Det var afgørende, at vi kunne vedligeholde stamdata på varer samlet på tværs af alle vores butikker. Sapera muliggør præcis dette, hvilket har været en gamechanger for os. Før vi implementerede Sapera, var denne form for fælles vedligeholdelse af data praktisk talt umulig. Nu kan vi hjælpe hinanden med at opretholde disse stamdata effektivt.”-forklarer Niels Kinch, direktøren for Nautisk Udstyr.

“Samtidig var det vigtigt for os at køre individuelle priser i hver butik. Sapera-systemet har gjort det muligt for os at håndtere individuelle priser på en meget effektiv måde,” fortsætter Niels Kinch.

“Det var afgørende, at vi kunne vedligeholde stamdata på varer samlet på tværs af alle vores butikker. 

“Vores behov var at etablere et fælles system, men det skulle også imødekomme de unikke karakteristika ved hver butik. Det var afgørende, at vi kunne vedligeholde stamdata på varer samlet på tværs af alle vores butikker. Sapera muliggør præcis dette, hvilket har været en gamechanger for os.

Før vi implementerede Sapera, var denne form for fælles vedligeholdelse af data praktisk talt umulig. Nu kan vi hjælpe hinanden med at opretholde disse stamdata effektivt.”-forklarer Niels Kinch, direktøren for Nautisk Udstyr.

“Samtidig var det vigtigt for os at køre individuelle priser i hver butik. Sapera-systemet har gjort det muligt for os at håndtere individuelle priser på en meget effektiv måde,” fortsætter Niels Kinch.

Visionen for automatisering og digitalisering

Nautisk Udstyr havde en vision om at automatisere og digitalisere deres administrative arbejde og skabe et fælles IT-system, som alle butikker kunne bruge. De kontaktede flere store ERP-løsningsudbydere, men omkostningerne ved at tilpasse generiske løsninger til deres branche og arbejdsprocesser var for høje.

Deres ønske var et omfattende ERP-system, der har avancerede lagerfunktioner, POS (Point of Sale) og et økonomisystem, der kunne centralisere alle data og skabe en enklere administrativ proces.

Løsningen,
der matchede visionen

Efter en grundig undersøgelse og evaluering fandt Nautisk Udstyr den ideelle løsning: Sapera. Cloud Retail Systems havde allerede udviklet Sapera-brancheløsninger specielt til båd- og motorbranchen, hvilket matchede Nautisk Udstyrs behov. Med minimale tilpasninger var Sapera en omkostningseffektiv løsning, der ikke kun løste deres udfordringer, men også skabte en samlet økonomisk og administrativ sammenhæng i hele kæden.

Efter en grundig undersøgelse og evaluering fandt Nautisk Udstyr den ideelle løsning: Sapera. Cloud Retail Systems havde allerede udviklet Sapera-brancheløsninger specielt til båd- og motorbranchen, hvilket matchede Nautisk Udstyrs behov. Med minimale tilpasninger var Sapera en omkostningseffektiv løsning, der ikke kun løste deres udfordringer, men også skabte en samlet økonomisk og administrativ sammenhæng i hele kæden.

For os er nøglen til det optimale IT-system, at det ikke er for ‘låst’. Som en konstant voksende kæde er det afgørende, at vi har fleksibilitet.

“For os er nøglen til det optimale IT-system, at det ikke er for ‘låst’. Som en konstant voksende kæde er det afgørende, at vi har fleksibilitet.

Niels Kinch fremhæver: “Sammenlignet med andre ERP-systemer fra store leverandører, hvor man ofte skal tilpasse sig systemets struktur og ‘passe ind i deres kasser’, fungerer Sapera anderledes.

Med Sapera får man et system, der kan skræddersyes alt efter behov og de eksisterende arbejdsgange. Samtidig kan systemet justeres, hvis der bliver nye arbejdsgange implementeret i butikskæden. Så et system som Sapera er særlig optimalt for etablerede virksomheder som os, der har mange forskellige arbejdsgange og er i vækst.

Når vi får nye butikker i kæden, og de kommer med forslag til ændringer i vores arbejdsprocesser, ønsker jeg at have friheden til at vurdere vores nuværende metoder og identificere områder, hvor vi kan forbedre. Hvis en arbejdsgang ikke harmonerer med systemet, har vi altid mulighed for at få systemet tilpasset og udviklet.”

Niels Kinch fremhæver: “Sammenlignet med andre ERP-systemer fra store leverandører, hvor man ofte skal tilpasse sig systemets struktur og ”passe ind i deres kasser”, fungerer Sapera anderledes.

Med Sapera får man et system, der kan skræddersyes alt efter behov og de eksisterende arbejdsgange.

… Samtidig kan systemet justeres, hvis der bliver nye arbejdsgange implementeret i butikskæden. Så et system som Sapera er særlig optimalt for etablerede virksomheder som os, der har mange forskellige arbejdsgange og er i vækst.”

“Når vi får nye butikker i kæden, og de kommer med forslag til ændringer i vores arbejdsprocesser, ønsker jeg at have friheden til at vurdere vores nuværende metoder og identificere områder, hvor vi kan forbedre. Hvis en arbejdsgang ikke harmonerer med systemet, har vi altid mulighed for at få systemet tilpasset og udviklet.”

Starten på rejsen

Før implementeringen kunne begynde, stod Nautisk Udstyr over for en enorm udfordring: dårlige data. De måtte først foretage en omfattende datarensning og træffe interne beslutninger om datastruktur og standarder. Dette involverede beslutninger om antallet af leverandører, varegrupper m.m. Dette var en kritisk fase i processen, da det involverede at definere, hvordan kæden skulle fungere og samarbejde i det nye system.

Med Sapera har vi ikke kun centraliseret vores data – vi har også øget mængden af information, vi kan indarbejde, som hjælper os med at tage datadrevne beslutninger. Værktøjets fleksibilitet, såsom evnen til at oprette brugerdefinerede kolonner og felter, har tilladt os at organisere vores data, præcis som vi ønsker det.

“Med Sapera har vi ikke kun centraliseret vores data – vi har også øget mængden af information, vi kan indarbejde, som hjælper os med at tage datadrevne beslutninger. Værktøjets fleksibilitet, såsom evnen til at oprette brugerdefinerede kolonner og felter, har tilladt os at organisere vores data, præcis som vi ønsker det.”

Brugervenlighed var en afgørende faktor i kæden

“Vi ønskede et system, hvor oplæring af butikspersonale ikke ville tage en betydelig mængde tid. Implementeringen af Sapera har effektiviseret vores daglige arbejdsgange. Løsningen har gjort det muligt for vores nye medarbejdere at starte hurtigt uden omfattende kendskab til kassesystemer, varemodtagelse og kundeservice.”- forklarer Niels Kinch.

En anden stor udfordring var videndeling og oplæring af nye butikker, der blev en del af deres kæde.

“Oplæringsprocesserne var komplekse og krævende. Digitalisering af disse områder har derfor været en prioritet for os, og Sapera har opfyldt vores forventninger på dette område. Alt er intuitivt, hvilket har reduceret kompleksiteten i vores daglige operationer.”

Spændende nye funktioner

01

Indsigt i leverandørernes lager og priser

Med Sapera er det muligt for Nautisk Udstyr at skabe integration med leverandørernes systemer, hvilket giver dem mulighed for at få indsigt i leverandørernes lagre og priser. De kan nemt se, hvad der er på lager hos forskellige leverandører og i deres egne butikker og samle disse oplysninger i Sapera. Dette blev muliggjort gennem Saperas indlæsningsværktøj, der gjorde processen nem og effektiv.

”Vi har længe haft en vision om at digitalisere og automatisere vores processer for indkøb og indkøbspriser. Tidligere stødte vi på udfordringer, da ingen andre systemer kunne opfylde vores specifikke krav. Sapera har spillet en afgørende rolle i at automatisere og optimere vores indkøbs- og prishåndteringsprocesser,” siger Niels Kinch.

02

Lagerstyring og prisoptimering

Saperas lagermodul har været en afgørende faktor for Nautisk Udstyr. 

Lagermodulet giver dem oversigt over priser, indkøb fra leverandører og varemodtagelse, hvilket også hjælper dem med at automatisere manuelle bogføringsprocesser.

Men den måske mest bemærkelsesværdige fordel er muligheden for at se hinandens lagre i realtid, hvilket har muliggjort en mere præcis prisfastsættelse og forhandling med leverandører. Dette har styrket deres forhandlingsposition ved at give dem mulighed for at påpege, hvor mange varer kæden har købt og solgt, og forhandle priser baseret på faktiske resultater.

03

Bedre indsigter, en styrket forhandlingsposition og øget vækstpotentiale

Bedre indsigter, en styrket forhandlings-position og øget vækstpotentiale

Implementeringen af Sapera har revolutioneret Nautisk Udstyrs forretning. Med et fælles ERP-system, der indeholder avancerede lagerfunktioner samt POS- og finansmoduler, har de effektiviseret deres arbejdsprocesser, opnået bedre overblik og styrket deres forhandlingsposition.

Niels Kinch og hans team ser frem til at fortsætte med at udnytte Saperas potentiale og forbereder sig på at integrere deres webshop og drage fordel af yderligere avancerede funktioner. Samtidig er de glade for Saperas support og oplæringsmuligheder, der har hjulpet dem med at opnå et nyt niveau af indsigt og effektivitet.

“Samarbejdet med Cloud Retail Systems har resulteret i et produkt, der appellerer til branchen, hvilket gør vores kæde attraktiv for andre butikker.

“Samlet set har samarbejdet været en fantastisk oplevelse. Jeg har nået mine mål, og hele processen har været meget lettere end forventet.

Muligheden for gradvis implementering og skalerbarhed har gjort det muligt for flere butikker at slutte sig til kæden. Selvom deltagelse er frivillig, har allerede halvdelen af butikkerne i kæden implementeret Sapera.

Samarbejdet med Cloud Retail Systems har resulteret i et produkt, der appellerer til branchen, hvilket gør vores kæde attraktiv for andre butikker. Jeg er overbevist om, at dette intelligente værktøj vil tiltrække flere butikker til vores kæde.”

Hurtig respons og omfattende support

Kvaliteten af support er imponerende. Vi sætter særligt pris på den hurtige respons vedrørende daglig drift og standardsupport. Men når der opstår behov for tilpasninger, er det også værdifuldt, at vi har indflydelse på Saperas udvikling – en mulighed, vi ikke har haft andre steder.

“Kvaliteten af support er imponerende. Vi sætter særligt pris på den hurtige respons vedrørende daglig drift og standardsupport. Men når der opstår behov for tilpasninger, er det også værdifuldt, at vi har indflydelse på Saperas udvikling – en mulighed, vi ikke har haft andre steder.

Tidligere anvendte vi for eksempel eksterne værktøjer til lagerstyring, hvor tilpasning af systemet var helt udelukket.

Saperas supportteam fortjener stor ros.”

Digital transformation har sat Nautisk Udstyr i stand til at sejle fremad i en tid med konstant udvikling i omnichannel-detailbranchen. Sapera har været afgørende for at opnå denne succes og bringe kæden sammen i et effektivt og sammenhængende netværk. Vi glæder os til at fortsætte vores gode samarbejde med Nautisk Udstyr.

Find ud af, om Sapera er den rigtige løsning for dig!

Lad os tage en uforpligtende snak om ERP-systemer og brancheløsninger.