Kundecase
Løsning: Brancheløsning
Branche: Skov-have-park

Motorcentrum

Smartere ordrestyring, mere effektiv service og bedre kundeoplevelser med Sapera ERP-løsningen

Udgangspunktet

Motorcentrum, beliggende i Silkeborg, er en specialiseret maskinforretning inden for skov-, have- og parkmaskiner. 

Kundebase og forretningsmodel

Ejer Allan Vejvad står i spidsen for virksomheden, der ikke blot sælger udstyr, men også tilbyder service og reparation af maskiner for både private og professionelle kunder.

Forretningsområde

Ejer Allan Vejvad står i spidsen for virksomheden, der ikke blot sælger udstyr, men også tilbyder service og reparation af maskiner for både private og professionelle kunder.

Vi har haft lejlighed til at tale med Allan Vejvad, indehaveren af Motorcentrum A/S.

Visionen for digitalisering og automatisering

Med en stærk vision om at effektivisere forretningen valgte Motorcentrum at implementere Sapera ERP-løsningen.

“For os er det vigtigt, at alle afdelinger, og de forskellige funktioner vi har her i huset, er integreret i ét system. Det er muligt med Sapera.

Udfordringen: En kompleks hverdag med manuelle processer

Før implementeringen af Sapera stod Motorcentrum over for en række udfordringer. Man arbejdede med et system, der ikke kunne integreres med alle de forretningsfunktioner, som virksomheden havde brug for. Det betød for mange manuelle processer, hvilket både skabte risiko for fejl og øgede tidsforbruget.

Virksomheden stod med et klart behov for optimering af sine processer – særligt på områder som håndtering af arbejdsordrer, lagerstyring, og bogføring. Målet var at finde en ERP-løsning, der kunne samle alle funktioner i ét system samt reducere de ressourcer, der blev brugt på at håndtere data.

Løsning: En omfattende ERP-løsning tilpasset branchens behov

Med Sapera fik Motorcentrum adgang til en brancheløsning, der opfyldte virksomhedens krav om funktionalitet, og som har øget effektiviteten for både det administrative personale og mekanikerne.

“Her hos Motorcentrum har vi tidligere haft et andet system, der også løste flere opgaver på én gang – ligesom Sapera. Men med Sapera fik vi mulighed for at integrere endnu flere løsninger og funktioner i det samme system. Udover det er Sapera den eneste brancheløsning til skov-have-park-forretninger og maskinforretninger, så det er bedre tilpasset vores forretningsbehov end andre ERP-systemer,” siger ejer Allan Vejvad.  

Med Sapera fik Motorcentrum adgang til en brancheløsning, der opfyldte virksomhedens krav om funktionalitet, og som har øget effektiviteten for både det administrative personale og mekanikerne.

“Her hos Motorcentrum har vi tidligere haft et andet system, der også løste flere opgaver på én gang – ligesom Sapera. Men med Sapera fik vi mulighed for at integrere endnu flere løsninger og funktioner i det samme system. Udover det er Sapera den eneste brancheløsning til skov-have-park-forretninger og maskinforretninger, så det er bedre tilpasset vores forretningsbehov end andre ERP-systemer,” siger ejer Allan Vejvad.  

De nye moduler og funktioner, der satte effektiviseringen op i gear

Med SAPERA’s ERP-løsning har Motorcentrum opnået en væsentlig optimering af sine forretningsprocesser. Fra automatiseret bogføring til smartere ordrestyring har SAPERA hjulpet virksomheden med at effektivisere sin daglige drift og reducere manuelle opgaver.

Vi har nu mulighed for at integrere flere af vores forretningsprocesser i ét system, hvilket har givet os bedre overblik og gjort os mere effektive.

Med Sapera har vi fået mulighed for integration med vores bank, og vi har fået en bedre integration med vores dankort-terminaler og betalingsmuligheder.”

“Vi har nu mulighed for at integrere flere af vores forretningsprocesser i ét system, hvilket har givet os bedre overblik og gjort os mere effektive.

Med Sapera har vi fået mulighed for integration med vores bank, og vi har fået en bedre integration med vores dankort-terminaler og betalingsmuligheder.”

01

Automatiseret bogføring

Indlæsning af leverandørfakturaer med automatisk afløftning af data

Med denne funktion bliver alle vigtige data i købsfakturaer automatisk udfyldt, og det administrative arbejde bliver reduceret til et minimum.

Med denne funktion kan vi nemt modtage og bogføre leverandørfakturaer med blot et par klik,” fortæller Malene Ottosen, der arbejder med administration og lagerstyring hos Motorcentrum. “Alle nødvendige informationer – såsom varelinjer, fakturadato og leverandøroplysninger – aflæses automatisk, hvilket sparer os for mange timers arbejde og mindsker risikoen for fejl.”

02

Effektiv lagerstyring

Nemme søgnings- og sorteringsmuligheder i lagermodulet

Udover det er hun også meget glad for de brugervenlige og nemme søgnings- og sorteringsmuligheder i Sapera, som giver et meget bedre overblik over lageret:

“Søgningen i kartotekerne er blevet nemmere, for eksempel på produkter kan man søge efter få ting, og så se de varer, der er på lager, og sortere efter det. Det er i hvert fald en stor forbedring i forhold til det, vi kom fra.”

Scanning af reservedele med Sapera Appen, så lagertallene opdateres automatisk i realtid

Mekanikerne kan hurtigt scanne reservedele med appen, når de tager dem fra lageret, hvilket sikrer, at lagertallene opdateres automatisk i realtid, og dokumentationen knyttes direkte til arbejdskortet uden behov for yderligere input fra lagerpersonalet. Dette eliminerer behovet for manuel koordinering med lagerpersonalet og reducerer den administrative byrde.

Nemmere og hurtigere lageroptælling

Desuden har appen gjort statusoptællinger langt nemmere, som Allan Vejvad forklarer:

“Når vi laver status, anvender vi appens scannerfunktion, hvilket effektiviserer processen og sikrer, at alt bliver korrekt optalt.”

03

Smartere arbejdsprocesser på værkstedet med Sapera

Mekanikere bruger også mindre tid på koordinering

Motorcentrums mekanikere/montører drager også stor fordel af Sapera-appen. En central funktion er scanningsmodulet i appen, som mekanikerne bruger til at scanne reservedele, når de reparerer maskiner.

“I den app-løsning, som Sapera har, er det muligt at scanne reservedele direkte fra lageret, når vores mekanikere arbejder på reparationer,” fremhæver Allan Vejvad. På denne måde sparer mekanikere også tid, og de kan fokusere på deres arbejde i stedet for at bruge tid på koordinering med lageransatte. 

Bedre dokumentation = bedre kundeservice

Appen giver desuden værkstedet mulighed for at dokumentere sine arbejdsprocesser med billeder, der knyttes til arbejdskortene.

“Det gør, at vi altid kan vise kunden, præcis hvad der er blevet gjort på deres maskiner,” siger mekanikeren Søren Hansen. Denne funktionalitet har styrket tilliden hos kunderne, da Motorcentrum kan levere klar dokumentation for udført arbejde.

Smart og automatiseret planlægning

På værkstedet har Sapera også optimeret opgaveplanlægningen.

“Mekanikernes arbejde er blevet langt mere effektivt, fordi Sapera giver os mulighed for helt automatisk at prioritere vores arbejdsordrer. Så når den enkelte mekaniker er færdig med den ene opgave, så ved han præcis, hvilken opgave han går til . Det sker helt automatisk. Systemet prioriterer automatisk arbejdsordrerne, så den enkelte medarbejder ikke behøver at bruge tid på manuel planlægning,” fremhæver Allan Vejvad.

Support

“Sapera har en support-funktion, så vi kan altid ringe, hvis vi har tvivlsspørgsmål eller oplever udfordringer. Det er rart, at telefonen ofte bliver hurtigt besvaret, og at opgaverne som regel bliver løst online i samme opkald,” siger Allan.

 

“Samarbejdet med SAPERA-teamet har været præget af en åben dialog, hvor Motorcentrum har følt sig hørt og har oplevet en vilje til at implementere nye idéer.”

Samarbejde og fremtidige udviklinger

Siden implementeringen af Saper har Motorcentrum oplevet forbedringer i sine arbejdsprocesser.

“Vi har fået flere muligheder for at optimere vores vigtigste arbejdsprocesser, hvilket har hævet kvaliteten af vores arbejde,” siger indehaveren.

 

Motorcentrum værdsætter den fleksibilitet, Sapera tilbyder, og ser frem til at fortsætte sin digitale rejse med SAPERA, hvor yderligere funktionaliteter, som fx dokumentscanning, står på implementeringsplanen. ”Vi er overbeviste om, at Sapera er det rigtige valg for os, men erkender også, at en fuld implementering tager tid. Vi oplever en fælles retning for udviklingen af systemet og dermed den rigtige forudsætning for videreudvikling af vores egen virksomhed,” afslutter Allan Vejvad.

Vil du også optimere din virksomheds drift og skabe store besparelser ved at effektivisere arbejdsgangene? Kontakt os i dag for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan skræddersy en IT-løsning, der passer til dine branchekrav og forretningsprocesser. Med Cloud Retail Systems får du ikke kun en effektiv løsning, men også en pålidelig samarbejdspartner, der er dedikeret til din virksomheds succes.